Wednesday 28 November 2012

Sakit hati

Apa itu sakit hati, adakah ia serupa tekanan perasaan atau serupa dengan istilah stress, persoalannya.. Adakah perlu kita merasa sakit hati atau membiarkan sahaja rasa hati.. Atau harus kita beringat pada kata  pepatah ikutkan hati nanti mati, apa benarkah yang di patahkan begitu.. Bagaimana pula dengan tahapnya kesakitan pada hati.. Banyak.. Sedikit.. Mahupun Dalam...

Seringkali kita merasa sakit hati.. Tidak mengira sama ada dalam keadaan sedar atau tidak sedar.. Kerana sesungguhnya setiap insan itu mempunyai hati.. Persoalannya mampukah kita menghalang rasa sakit hati yang dirasai.. Ataupun apa perlu kita menghalang rasa tersebut..

Hati tetap kekal sebagai hati.. Tinggal tetap didalam diri.. Walau cuba untuk dibelai.. Tetap tiada diperolehi.. Hanya rasa yang menyelubungi.. Meresap terus ke akal diri.. Tertunjuk pula ke jasad sendiri.. Walau tidak diketahui, pasti ada yang perhati..

Lantas cara mana harus dilaksana supaya sakit hati dapat di ubati.. Adakah cukup menyanyi sendiri.. Atau menyibukkan diri... Atau terus diam menyendiri..

Hakikat nya.. Hati tetap hati.. Melaksana tugas yang diberi.. Untuk melahir rasa sendiri.. Terkadang menjadi belah bahagi.. Hanyalah iman menjadi dinding.. Yang turut mencuci kesan noda dari mula ia dijadi..

Iman... Yang bagaimana dikatakan iman itu... Apa ada letaknya... Atau ada lakunya.. Atau nampak pada pakainya ataupun... Turun melalu dari lama kepada yang baru..
Merasa itu mudah... Melaluinya terkadang parah..terkadang pula pasrah.. Tetapi ada juga yang tidak mengalah... Hanya pilihan jadi penentuan... Untuk merasa sakit hati atau senang hati..

TQ.

2 comments: